X

بلاگ مدیا ونچر

rss

به بلاگ مدیا ونچر خوش آمدید. در این بلاگ مطالب مفید و آموزشی در رابطه با سرمایه گذاری خطرپذیر در حوزه رسانه منتشر می گردد.

سمیه شعاعی زاده
شتابدهنده‌ها یکی از حامیان اصلی استارتاپ‌ها در ابتدای راهشان هستند. در این مقاله قصد داریم تا هفت شتابدهنده معروف آمریکایی و نیز علل برتری هریک را معرفی کنیم.
اکوسیستم – شتاب‌دهنده‌ها نقش مهمی در رساندن یک استارتاپ به موفقیت ایفا می‌کنند. این شتاب‌دهنده‌ها که در واقع همانند موتور استارتاپ عمل می‌کنند و تلفیقی از دانش، تجربه و تولید و گسترش محصول هستند که به شبکه بزرگی از امکانات دسترسی دارند. در واقع شتاب‌دهنده‌ها با دسترسی به  شرکت‌های سرمایه‌گذاری به بنیانگذاران استارتاپ‌ها امکان رسیدن به موفقیت و گسترش سریع را می‌دهند.
جای تعجب نیست که صنعت شتابدهی که در دهه‌ اخیر راه‌اندازی شده است توانسته استارتاپ‌های بسیاری را شیفته خود نماید. از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۴ تعداد شتاب‌دهنده‌های آمریکایی در هر سال در حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است و به نظر می‌رسد این سیر صعودی همچنان ادامه داشته باشد. هر چند این شتاب‌دهنده‌ها در آمریکا تأسیس شده‌اند اما خدمات آن‌ها جهانی است.
در ادامه این شتابدهنده‌ها را معرفی و همچنین آنچه که توانسته این شتاب‌دهنده‌ها را در لیست برترین‌ها قرار دهد بررسی خواهیم کرد.
شتابدهنده Y combinator
این شتاب‌دهنده در سال ۲۰۰۵ میلادی در شهر Mountain view ایالت کالیفرنیا تأسیس شد. در ابتدای کار این شتابدهنده کار خود را با ۶۰ نفر کارمند آغاز کرد که همگی برای رسیدن به یک هدف مشترک یعنی کمک به استارتاپ هایی از جمله Airbnb و Stripe در کنار هم جمع شدند.
این شتابدهنده از زمان آغاز فعالیتش به عنوان بزرگ‌ترین شتابدهنده استارتاپ در آمریکا شناخته شده است. اعضا و کارکنان این شتابدهنده با برگزاری جلسات مداوم و نامحدود، کمک‌ها و امکانات لازم برای توسعه استارتاپ‌های علاقه‌مند را فراهم می‌آورند. در واقع این شتابدهنده تا آخرین مراحل رسیدن به هدف، در کنار استارتاپ‌ها می‌ماند.
شتابدهنده ۵۰۰ Startups
این شتابدهنده در سال ۲۰۱۰ در همسایگی شتابدهنده Y Combinator یعنی شهر Mountain view ایالت کالیفرنیا تأسیس شد. تعداد کارمندان این شتاب‌دهنده ۵۹ نفر است و با استارتاپ‌هایی از جمله Twilio که در حال حاضر ارزشی معادل ۲.۵ میلیارد دلار دارد، شناخته می‌شود.
ازجمله ویژگی‌های این شتابدهنده داشتن یک سری برنامه‌های کاربردی برای سرمایه‌گذاری است. از طرف دیگر تیمی که در این شتابدهنده مشغول به فعالیت هستند، برای ایجاد اکوسیستمی با ارزش‌های جهانی و همچنین اجرای کنفرانس‌ها برنامه‌های آموزشی در کنار رویدادهای مختلف آموزش دیده‌اند. چیزی که به عقیده بسیاری از کارشناسان باعث شده است این شتابدهنده در لیست ۷ شتابدهنده برتر باشد، مأموریت و هدف آن برای ایجاد تنوع و هم‌افزایی در استارتاپ‌های مختلف دنیا است.
اعضا و کارکنان این شتابدهنده به خوبی به این نکته واقفند که افرادی که قصد راه‌اندازی استارتاپ دارند در واقع با پیش‌زمینه و ذهنیت‌های مختلفی اقدام به راه‌اندازی استارتاپ می‌کنند. دیگر خصوصیت قابل توجه این شتابدهنده این است که یکی از اهداف آن کمک به بانوانی است که قصد راه‌اندازی استارتاپ دارند.
شتابدهنده Techstar
این شتابدهنده فعالیت خود را از سال ۲۰۰۶ در شهر Boulder در کلورادو آغاز کرد. از جمله فعالیت‌های این شتابدهنده کمک به استارتاپ Class Pass است که در حال حاضر ارزشی بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار دارد. این شتابدهنده دارای یکی از گسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین شبکه‌های جهانی است که به استارتاپ‌های مختلف با یک برنامه سه ماهه کمک می‌کند. از جمله نکات مثبت این شتابدهنده، قابلیت‌ها و امکانات رفاهی زیادی است که به استارتاپ‌های خود ارائه می‌دهد.
هدف این شتابدهنده بر اساس آنچه خود اعلام کرده است، ایجاد یک شبکه میان افراد دارای ایده و سرمایه‌گذاران مختلف برای راه‌اندازی استارتاپ‌های گوناگون است.
شتابدهنده MassChallenge
این شتابدهنده در بوستون در سال ۲۰۱۰ میلادی تأسیس شد. MassChallenge با تیمی ۱۷۵ نفره‌، تاکنون توانسته بیش از ۶۰ هزار شغل در زمینه بازاریابی جهانی در بوستون، اسرائیل، مکزیک، سوئیس و انگلستان به وجود بیاورد. سرمایه‌گذاری این شتابدهنده در استارتاپ های مختلف چیزی در حدود ۶۰ میلیون دلار بوده است.
آنچه باعث موفقیت این شتابدهنده در کمک و گسترش استارتاپ‌های مختلف شده است این است که این شتابدهنده به نوعی یک سازمان غیرانتفاعی است. علاوه بر این هر سال بیش از ۲ میلیون دلار جایزه برای استارتاپ‌های گوناگون در مرحله ابتدایی راه‌اندازی در نظر می‌گیرند.
شتابدهنده‌ها یکی از حامیان اصلی استارتاپ‌ها در ابتدای راهشان هستند. در این مقاله قصد داریم تا هفت شتابدهنده معروف آمریکایی و نیز علل برتری هریک را معرفی کنیم.
اکوسیستم – شتابدهنده‌های استارتاپ نقش قابل توجهی را در تأسیس و پیشرفت استارتاپ‌ها ایفا می‌کنند. هفته گذشته قسمت اول هفت شتابدهنده برتر آمریکایی منتشر شد و ۴ شتابدهنده برتر آمریکا که فعالیت جهانی دارند، معرفی شدند. در این مطلب نیز به معرفی ۳ شتابدهنده دیگر خواهیم پرداخت.
شتابدهنده Plug and Play
این شتابدهنده در شهر Sunnyvale ایالت کالیفرنیا در سال ۲۰۰۶ میلادی تأسیس شده. این شتابدهنده با ۱۲۵ کارمند، تاکنون توانسته به هزاران استارتاپ چه در مراحل ابتدای تأسیس و چه مراحل پیشرفت کمک کند به طوری که از میان این هزاران استارتاپ در حدود ۴۰۰ استارتاپ دفتر خود را در همان فضای اداری ساختمان مرکزی Plug and Play تأسیس کرده‌اند. یکی از مشهورترین و معتبرترین برندهایی که توسط این شتابدهنده تأسیس شده است برند LendingClub است که ارزشی بالغ بر ۲ میلیارد دلار دارد.
شتابدهنده Plug and Play در ۲۲ نقطه جهان دارای نمایندگی فعال است. هدف این شتابدهنده کمک به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران معتبر برای راه‌اندازی استارتاپ‌های منحصر به فرد است. وجه تمایز این شتابدهنده با سایر شتابدهنده‌های فعال، تعداد استارتاپ‌هایی است که هر سال از این شتابدهنده سرمایه جذب می‌کنند.
این شتابدهنده هر سال در بیش از ۱۰۰ استارتاپ سرمایه‌گذاری می‌کند. برنامه‌های این شتابدهنده برای استارتاپ‌های گوناگون با اندازه‌های مختلف بسیار متنوع و کاربردی است. این شتابدهنده برای استارتاپ‌ها برنامه‌ای ارائه می‌دهد که در طول این برنامه بیش از ۱۸۰ سرمایه‌گذار با استارتاپ‌های مختلف در تماس خواهند بود تا بتوانند روی استارتاپ مورد نظر خود سرمایه‌گذاری کنند. این همکاری به استارتاپ و سرمایه‌گذار کمک می‌کند تا هر دو در جهت رشد و درآمدزایی بیشتر حرکت نمایند.
شتابدهنده Coplex
این شتابدهنده که در Seattle و Los Angeles مستقر است، توانسته تاکنون به رشد بیش از ۲۵۰ استارتاپ حوزه نرم‌افزار کمک نماید. از جمله استارتاپ‌هایی که با کمک این شتابدهنده تأسیس شده‌اند استارتاپ لس‌آنجلسی Pluto TV است که در حدود ۱۴۰ میلیون دلار ارزش دارد.
چیزی که باعث شده است تا این استارتاپ منحصر به فرد باشد تمرکز آن بر روی شرکت‌های نرم‌افزاری با تمرکز بر روی یک موضوع خاص است. برنامه استارتاپی این شتابدهنده برای کمک به سرمایه‌گذارانی طراحی شده است که دارای سابقه تجاری قوی هستند و به دنبال سرمایه‌گذاری بر رو شرکت‌های نرم‌افزاری هستند. شتابدهنده Coplex در معرفی خود به این نکته اشاره می‌کند که هدف آن‌ها تأسیس شرکت‌های پایه در زمینه نرم‌افزارهای تخصصی است.
شتابدهنده Dreamit
این شتابدهنده در سال ۲۰۰۸ در Philadlphia ایالت پنسیلوانیا تأسیس شده است. مهم‌ترین استارتاپ شتابدهی شده توسط این شتابدهنده استارتاپ SeatGeek با ارزش ۲۰۰ میلیون دلار است.
Dreamit از جمله شتابدهنده‌هایی است که تمرکز خود را برای رشد استارتاپ قرار داده است. در واقع فعالیت آن بیشتر در زمینه گسترش استارتاپ است تا تأسیس یک استارتاپ. کاری که این شتابدهنده انجام می‌دهند این است که برای اعضا و سرمایه‌گذاران خود دسترسی به منابع فروش و دیگر منابع تجارت را ایجاد می‌نماید. این موضوع می‌تواند به عنوان وجه تمایز شتابدهنده در نظر گرفته شود.
اعضای این شتابدهنده می‌توانند برنامه استارتاپ خود را از میان دو برنامه ارائه شده توسط Dreamit انتخاب و دنبال نمایند. این دو برنامه عبارت‌اند از Dreamit Health و Dreamit UrbanTech. برنامه Dreamit Health یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های شتابدهی در حوزه شبکه‌های تکنولوژی برای صنایع بهداشت و سلامت است. این برنامه برای استارتاپ‌ها فرصتی ایجاد می‌کند تا محصولاتشان هم به شرکت‌های دارویی بزرگ و هم به واسطه‌ها ارائه شود. برنامه Dreamit Urban Tech از جمله برنامه‌هایی است که در زمینه استفاده از فناوری در حوزه‌هایی مثل املاک و مستغلات، ساخت و ساز، اینترنت و کلا خدمات شهری فعالیت دارد.
هدف این شتابدهنده کمک به رشد استارتاپ‌ها با منابع محدود است. استارتاپ‌های سری A از جمله استارتاپ‌های هدف این شتابدهنده هستند.

نمایش 0 دیدگاه


امکان ارسال نظر وجود ندارد.