X

بلاگ مدیا ونچر

rss

به بلاگ مدیا ونچر خوش آمدید. در این بلاگ مطالب مفید و آموزشی در رابطه با سرمایه گذاری خطرپذیر در حوزه رسانه منتشر می گردد.

معضل بیشتر استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا مساله تأمین مالی‌ست. اما واقعیت این است که پول همیشه وجود دارد،‌ فقط باید بدانید کجا آن را پیدا کنید.
در اینجا، فهرستی از منابع تامین مالی که استارتاپ‌ها می‌توانند از آنها بهره بگیرند، به ترتیب اولویت‌شان ارایه می‌شود. مطالعه این فهرست به شما کمک می‌کند با صرف وقت و انرژی کمتر تصمیم بهتری بگیرید:
۱. تامین مالی استارتاپ با استفاده از پس‌انداز خودتان:
عبارت Bootstrap به معنی «خود راه‌انداز» و «Bootstrapping» به معنی ایجاد فرآیندی مستقل و بدون استفاده از منابع خارجی است. کسب سرمایه از پس‌اندازهای‌تان – اگر پس اندازی داشته باشید- همیشه به روش‌های دیگر تامین مالی ارجحیت دارد. در این روش، لازم نیست زمانی را به متقاعد کردن سرمایه‌گذار اختصاص دهید. در ضمن مجبور نیستید قدرت کنترل و نفوذتان را در مسایل شرکت کاهش دهید.
۲.تامین مالی استارتاپ با کمک دوستان و خانواده:
برای تامین مالی کسب و کار نوپای‌تان از خانواده و نزدیکان‌تان شروع کنید. خانواده و دوستان‌تان جزو افرادی هستند که در شرایط بحرانی به شما اعتماد خواهند کرد. می‌توانید در مراحل ابتدایی توسعه کسب‌وکارتان از آنان پول قرض بگیرید. حتی اگر بخواهید از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هم کمک بگیرید، آنها مایل‌اند شخص اول‌های زندگی‌تان را ببینند. یعنی خود واقعی‌تان و کسانی که به شما اعتماد دارند.
۳.تامین مالی استارتاپ از طریق کمک‌های مالی کوچک:
این روش اغلب نادیده گرفته می‌شود، اما می‌تواند کمک‌ شایانی به ایجاد منابع مالی جایگزین و سایر پیشرفت‌های تکنولوژیکی داشته باشد. صندوق‌های تأمین مالی دولتی منابع خوبی هستند. اما تیم‌سازی با اساتید دانشگاه‌های دولتی می‌تواند رویکردی هوشمندانه‌تر باشد. از طریق دانشگاه و دانشگاهیان می‌توانید علاوه بر دریافت کمک‌های مالی به تجاری‌سازی محصولات بیشتر هم فکر کنید. اگر استادتان با شما همکاری کند و نتایج کارتان را منتشر کند، برنده‌اید.
بخوانید: چگونه با سرمایه گذاری خطر پذیر کسب و کار را افزایش دهیم؟
۴.تامین مالی استارتاپ از طریق وام و تسهیلات مالی:
اگر کسب و کارتان موقتا نیاز به مقداری پول نقد دارد، برای دریافت وام‌های دولتی مخصوص کسب‌وکارهای کوچک ـ نرخ بهره پایین‌ـ یا تسهیلات بانکی اقدام کنید. اما توجه داشته باشید؛ بانک‌های تجاری اغلب از اعطای وام به شرکت‌های نوپا خودداری می‌کنند. دلیل این کار هم ریسک بالا و عدم تقارن اطلاعاتی استارتاپ‌هاست.
۵.تامین منابع استارتاپ از طریق مراکز رشد:
استارتاپ‌های واقع در مراکز رشد دانشگاه‌ها یا سازمان‌های دیگر می‌توانند از منابع و حمایت‌های این مراکز بهره‌مند شوند. حمایت مراکز رشد از استارتاپ‌ها با ارایه امکاناتی نظیر: آزمایشگاه‌ها، فضای اداری، مشاوره، پول نقد، بازاریابی و … صورت می‌گیرد. این مراکز دقیقاً در زمان آسیب‌پذیری شرکت‌های نوپا چنین خدماتی را به آنها ارایه می‌دهند.
۶.تامین منابع مالی استارتاپ از طریق سرمایه‌گذاران فرشته‌خو:
شبکه‌ای از سرمایه‌گذاران فرشته‌خو که صنعت‌تان را درک کنند و علایق مشترکی با شما داشته باشند، می‌تواند کمک مفیدی به تامین مالی کسب و کارتان بکند (درباره تامین مالی استارتاپ از طریق سرمایه‌گذاران فرشته‌خو بخوانید)
۷.تامین منابع مالی استارتاپ از طریق سرمایه‌گذاران خطرپذیر:
این روش را در مراحل اولیه توسعه کسب‌وکارتان امتحان نکنید؛ VC ها در سهام‌تان شریک می‌شوند و کنترل اوضاع را در دست می‌گیرند. این کارآمدترین مسیر نیست زیرا نیازمند حداقل شش ماه زمان برای جستجو و انعقاد قرارداد است. جستجوی‌تان را از شبکه محلی کارآفرینان آغاز کنید. پس از آن، وب‌سایت سرمایه‌گذاری خطرپذیر ملی را بررسی کنید. (درباره تامین مالی استارتاپ از طریق سرمایه‌گذاران خطرپذیر بخوانید)
سرمایه گذار خطر پذیر
۸. تامین منابع مالی استارتاپ از طریق بازارهای تهاتری:
تبادل کالاها یا خدمات به عنوان جایگزینی برای پول نقد می‌تواند راهی عالی برای تأمین مالی در مراحل ابتدایی باشد. به عنوان مثال در آمریکا ۵۰۰ هزار کسب‌وکار به طور فعال از معاملات سازمان‌دهی شده به‌عنوان مکمل معاملات نقدی خود استفاده می‌کنند. با عضو شدن در بازارهای تهاتری، شرکت‌ها می‌توانند خرید کالاها و خدمات موردنیازشان را از طریق فروش محصولات و خدمات مازاد خود تأمین مالی کنند.
۹.مشارکت استارتاپ‌ها با کسب و کارهای بزرگ و معتبر:
ممکن است شرکتی معتبر در زمینه توسعه محصول ضعیف عمل کند. این شرکت احتمالا مایل است برای پیشبرد اهداف مالی، شراکتی را با کسب‌وکاری نوآور و نوپا ایجاد کند. برای مثال شرکت‌های کوچکی که شبکه‌های اجتماعی سفارشی را برای شرکت‌های بزرگ و معتبر، توسعه می‌دهند.
۱۰. برای تامین مالی استارتاپ به مشتری عمده متعهد شوید:
بعضی مشتریان تمایل دارند هزینه‌های توسعه‌ای شما را پوشش دهند تا بتوانند محصول‌تان را قبل از دیگران در اختیار داشته باشند. مزیت این روش آن است که فرایند تولیدتان (برای اطمینان از مطابقت با نیاز مشتری) مرتبا کنترل می‌شود. حتی شرکت‌های بزرگ هم به بهترین مشتریان‌شان به‌عنوان منبعی برای تأمین مالی پروژه‌های جدید نگاه می‌کنند. این کار، جوهر توسعه کسب وکاری مناسب است.
این که کدام مسیر را انتخاب کنید، به عهده خودتان است. اما باید بدانید؛ تمام تصمیمات مربوط به تأمین مالی کسب و کارتان، باید با در نظر گرفتن دو عامل اتخاذ شود. میزان هزینه‌ها و منافع کسب و کارتان در بلندمدت. پس تمام گزینه‌ها را با دقت بررسی کنید.
منبع: مدیران

نمایش 0 دیدگاه


امکان ارسال نظر وجود ندارد.